11 december 2006

De maand van de Heilige Consumptie

Wat ben ík blij dat ik een paar maanden geleden een sticker op mijn brievenbus geplakt heb met 'Reclamefolders NEEN'. Anders zou ik dezer dagen nog vóór de traditionele kerstgerechtenindigestie nu al een reclame-indigestie hebben. Want zonder die publicaties gezien te hebben kan ik van 10 kilometer ver al raden wat erin staat: gsm's, lcd-tv's, raclettes, steengrillen, senseo's, prullaria allerhande om uw huis op te fleuren en na de feesten weer lekker buiten te flikkeren want volgende jaar is er ongetwijfeld weer een andere trend die we met z'n allen moeten volgen.
A propos, ik vind het fantastisch dat heel die Halloween-zever geen vaste voet aan de grond krijgt in ons land. De marketeers zouden wel willen, maar we happen niet echt toe. En hoewel ik soms echt versteld sta van de creativiteit van reclamespots en advertenties in tal van bladen, toch vind ik het een hele prestatie om daar toch op tijd en stond 'nee' tegen te zeggen.
Hetzelfde gebeurt met de Sint. Hij heeft hier niet al te veel overdreven toestanden moeten brengen. Ik hoor echter van zoooooveel ouders de klacht 'ze hebben al veeel te veel', wat moeten ze nu nog bestellen?' Ik denk dan, als ze echt niets kunnen gebruiken, bezorg ze dan wat kleinere spullen om creatief bezig te zijn, en laat al die 'ze-spelen-er-5-minuten-mee-en-dan-zijn-ze-het-moe-speeltjes' toch achterwege. Je MOET toch niks! Stort in de plaats daarvan een bedrag op hun spaarrekening voor later, ze zulen het dan veel harder nodig hebben, in de plaats van nu budgetten van 150 tot 250 euro te spenderen. Of boek eens een weekendje in de Ardennen voor die prijs. Zo'n ervaring is voor kinderen veel meer waard dan het zoveelste gadget dat ze dezer dagen in hun pollekes krijgen.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page