16 februari 2007

Under construction

Sinds een paar maanden wordt er in Overpelt op het Lindel flink gebouwd. Logisch, want het is hier leuk om te wonen, rustig en toch overal dichtbij. Enfin, rustig, neem dat maar met een korrel zout want met het recentste verkavelingsproject is onze rust én onze privacy eigenlijk wel verdwenen. Om je een idee te geven: dit was het idyllische uitzicht op onze achtertuin vorige zomer:

En als ik nu eens rondkijk dan zie ik dit:

Hé kijk, er staat plots ook een tuinhuis, en tiens, meteen ook een paar huizen. En wat zie ik daarnaast? Nog een huis in aanbouw, en nog een, en nog een, en nog een...

En gelukkig zijn er nog steeds onze goeie Poolse vrienden met hun motorhome die dit allemaal netjes in elkaar steken. Want België is zo'n fantastisch welvarend land dat er hier geen enkele werkloze rondloopt die dat van hen kan overnemen, en tja, zo krijgen de Polen ook een kans om zich te ontwikkelen in de Europese unie, dus al bij al een 'win-win-situatie', niet?

Dat bouwen gaat als volgt: er wordt elders (naar het schijnt ook in Polen maar daar ben ik niet zeker van) een muur gebouwd en die wordt dan op een vrachtwagen naar hier gebracht (dubbelklik op defoto hierboven en je ziet wat ik bedoel). Dan worden die muren hier aan mekaar vastgelijmd.

Enfin, wat wil ik hier nu eigenlijk mee zeggen? Dat ik het spijtig vind dat het mooie zicht weg is natuurlijk, maar ja, iedereen heeft recht op een plekje onder deze zon en wie ben ik om zelf wel te mogen bouwen en dan tegen anderen te zeggen: gij moogt hier nie wonen? Da's natuurlijk niet fair. Maar 2 dingen wil ik even kwijt: het is geen geheim dat er in de wijk hierachter, eh weetikveel, 98% Nederlanders woont, en dus dat de eigen jeugd die ook zo graag in hun eigen toffe Lindel wil blijven wonen, niet de sommen kunnen ophoesten die voor deze projecten gevraagd werden. Vervolgens valt het me op dat veel van die Nederlanders hun huis al na 2 of zelfs 1 luttel jaar weer verkopen? Daar zijn misschien soms goeie redenen voor, maar af en toe denk ik: had je dat nou niet eerder kunnen bedenken?
Want wat heeft deze bouwwoede voor economische gevolgen? Ten eerste zijn die projecten doorgaans een pak duurder dan wanneer je een vergelijkbaar huis volledig in eigen beheer bouwt, op een stuk grond dat je voor een realistische prijs van een particulier gekocht hebt. Als iemand dat dus bouwt en na een tijd zegt, pff, 't is toch niet wat het moet zijn hier op 't Lindel, dan worden die huizen dus verkocht. Maar wat zou jij dan als eigenaar vragen. Toch op zijn minst weer diezelfde centen als degene die jij erin, gestoken hebt. Een voorbeeldje van zo'n 'nou-het-valt-toch een-beetje-tegen-huis' vind je hier. Vraagprijs dus 429.000 euro. Hallo'kes: da's 17 miljoen oude Belgische frankskes! Ga dat maar eens betalen. En niet vergeten, als je iets te lang wacht met te kopen, moet je misschien opnieuw btw betalen, en daar komen dan nog notariskosten en hypotheekkosten bij, en je zit rap aan een kleine 20 miljoen. Was het dan niet beter geweest om deze verkaveling op 1 of andere manier democratischer aan te bieden aan mensen van Overpelt of omgeving die hier écht willen en blijven wonen? Daar zou ik nu heel graag eens uw gedacht over horen.

3 Comments:

At woensdag, 21 februari, 2007, Blogger leobertha said...

Ik ben het volledig met je eens. Trouwens, ik bezoek jouw blog regelmatig. Je doet dat goed. Doe zo voort. (ik ben het niet altijd met je eens)... ben ook van een andere politieke strekking, maar dat maakt niet veel uit.
Sommige aandachtspunten overstijgen de politiek.

 
At donderdag, 22 februari, 2007, Blogger wouter van mierloo said...

Dag Valerie,

mijn buikgevoel geeft je 100% gelijk. Ikzelf heb ook net een huis gekocht en zulke bedragen lenen (zelfs de helft is al heel veel) doet vele jonge gezinnen de das om.
Uiteraard wil ik ook betaalbare bouwgronden en woningen in Overpelt voor Overpeltse jongeren. Alleen is de oplossing voor dit probleem niet zo eenvoudig. Daarvoor moeten we natuurlijk ook in eigen boezem kijken. Wanneer ik een stuk bouwgrond verkoop en ik heb 2 bieders, dan verkoop ik aan de hoogste bieder. Simpel lijkt me. Vaak zien we echter dat dit een Nederlander is. Ook niet echt een probleem, wel jammer wanneer we straten krijgen met enkel en alleen Nederlanders.
Mijn vraag aan jou is dan ook: wat zie jij als oplossing?

 
At donderdag, 22 februari, 2007, Blogger Ikke said...

Wow, blijkbaar houdt deze problematiek niet alleen mij bezig. Bedankt voor jullie commentaren, ongeacht van welke strekking jullie zijn ;-)
Qua oplossingen zijn de zaken inderdaad niet simpel. Maar ik zou toch alle gemeentebesturen in de grensstreek en ook die van rond Brussel eens goed bij elkaar roepen om uit te dokteren in hoeverre het wettelijk gezien mogelijk is om met puntensystemen te werken. Dan spreek ik over bv. het aantal jaren dat je al in de gemeente woont, of je er werkt, hoeveel kinderen je hebt etc. Als er dan terreinen te verkavelen zijn, laat dan dat in godsnaam niet gebeuren door een projectontwikkelaar die daar veel te veel centen aan verdient, maar door de gemeente zelf. Nutsvoorzieningen aanleggen, daar kun je openbare aanbestedingen voor uitschrijven, en dan gewoon de stukken grond van particulier tot particulier verkopen, zonder tussenpersonen. En dan ben je ook niet verplicht om je huis te laten zetten door die ene firma van wie je je grond gekocht hebt, want wees maar zeker dat het in dat geval om regelrechte, zij het verdoken, koppelverkoop gaat en dat je in verhouding veel te veel betaalt voor je huis.
En last but not least wordt het heel hoog tijd om op Europees vlak de oneerlijke concurrentie tussen Belgen en Nederlanders qua fiscale aftrek weg te werken. Want wij kunnen ocharme maximum iets van 70.000 euro inbrengen als ik me niet vergis, en in Nederland kunnen ze bij wijze van spreken lenen tot ze erbij neervallen en dan nog alles inbrengen. Enfin, hoe dat precies zit weet ik niet maar ik weet wel dat er heel wat schort op dat vlak. Dus aan ons als jongere garde om met de lokale politici daar eens ernstig werk van te maken. 't Is nie voor mijn eigen, 't is voor de Overpeltse jeugd...

 

Een reactie posten

<< Home

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page