02 september 2007

Het kind als consument

Mensen die mijn blog volgen, weten dat ik het niet zo heb voor Marketing die gericht is naar kinderen van lagere schoolleeftijd. Dat betekent dus dat ik zo stilaan allergisch begin te worden voor de reclameblokken op de commerciële televisie, die op deze manier hun naam alle eer aan doen.
Wat is er zoal de revue gepasseerd? Reclame voor koekjes allerhande, stokjes met smeltkaas, cornflakes in alle vormen en kleuren (uiteraard voorzien van een stevige portie extra vitaminen en ijzer), superdrankjes met als ingrediënt de 'Lactobacillus Casei Imunitass' of de 'Lactobacillus Casei Shirota' (goh, met zo'n naam, dan moet het wel goed zijn. Je bent écht wel een slechte moeder als je dat niet koopt voor je kroost) en de fantastisch ergonomisch vormgegeven balpennen van een bekend merk, dat ik hier lekker niet bij naam ga benoemen (né!)
Als ik dan al dat merkengeweld zie voorbijkomen dan denk ik soms aan de teksten van Stijn Meuris, die zich afvraagt 'Zou een heel klein beetje oorlog soms niet beter kunnen zijn?'. Ik interpreteer dat dan als: volgens mij is alleen een of andere mega-crisis nog indrukwekkend genoeg opdat iedereen eens een beetje minder met dergelijke onzin bezig zou zijn. Gewoon terug naar de volkoren boterhammekes met een goed glas ordinaire melk en een gewone rechttoe-rechtaan pen, zoals degene waar de hele mensheid al decennialang mee schrijft. Heb jij ooit gehunkerd naar een ergonomische pen? Ik alvast niet. 'Behoeften creëren' heet dat dan in commerciële termen. Bwaark!

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page