24 november 2007

190 euro per kind per jaar

Vorige week weer een paar berichten gelezen over hetgeen mensen spenderen aan speelgoed voor hun kinderen op 1 jaar tijd. En dan is 190 euro nog maar een gemiddelde, dus dat wil zeggen dat er natuurlijk een hoop mensen met minder toekomen, maar dat er dus ook nog een boel mensen zijn die nóg meer spenderen.
Nu, iedereen doet met zijn geld wat hij of zij wil, maar als ik dan bedenk dat je met 190 euro een hele familie in Afrika gedurende een jaar van basisgezondheidszorg kunt voorzien, dan schaam ik me dat ik in dit soort maatschappij leef.
Ik hoop echt niet dat er ooit een dag komt waarop de rollen omgedraaid worden, al zou dat misschien eens moeten om mensen duidelijk te maken dat dit aardse tranendal een afschuwelijke plek is waar de ene baadt in weelde en de andere crepeert in de grootste miserie. Stel je nu eens 1 enkel keertje voor dat wij hier in Europa al onze kinderen zien sterven van honger, de rest van ons familie wegkwijnt door aids en er geen enkel perspectief is dat het in de toekomst ooit beter gaat. En stel je tegelijkertijd een Afrikaan voor die zich daar geen bal van aantrekt, in allerlei uitspattingen van luxe zijn dagen slijt en zeker de knop van de tv omdraait als er beelden uit dat verre Europa komen waar alleen maar ellende is. Hoe zouden wij ons dan voelen? Als ik daarbij stilsta, dan verwondert het me dat er hier niet al honderdduizenden uitgehongerde mensen aan onze deur staan en ons op straffe van dood onze laatste snede brood afhandig maken. Ik zou in ieder geval compleet door het lint gaan, denk ik, als ik slachtoffer was van zo'n toestanden. Toch eigenlijk maar een akelige gedachte, niet? Want de dag dat de armen het niet meer pikken en in opstand komen, dat gaat onze beste dag niet zijn. En op de een of andere manier heb ik zo het gevoel dat dat wel eens zou kunnen gebeuren, nu de wereld steeds meer een dorp lijkt, waar je heel makkelijk aan nieuws kan komen over de mensen aan de andere kant van de wereld. Niet echt zo'n fraai vooruitzicht.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page