23 oktober 2007

'Lijn'rechters nodig bij verkiezingen?

Wat is dat toch de laatste tijd? Zowat rond 21.00 bekruipt me steeds vaker een wrang gevoel, noem het avondmisselijkheid. Ben nochtans niet zwanger en toch krijg ik braakneigingen...
Zouden de afleveringen van Terzake daar voor iets tussen zitten? Ik vrees ervoor, want na het zien van het item over verkiezingsuitgaven kan ik niet anders dan besluiten dat het er voor onze democratie bijzonder slecht uit ziet. In de editie van vanavond wordt Nele Lijnen aan het woord gelaten. Deze jongedame uit Hechtel-Eksel heeft voor haar laatste Vivant-kiescampagne zo maar eventjes 30.000 euro uit eigen zak betaald. Dertigduizend zeg ik u, dat zijn nog altijd 1 miljoen tweehonderdduizend oude Belgische franken. Terzake verwijst volledig terecht naar het 19-de-eeuwse cijnskiesstelsel, waar men moest betalen om te mogen deelnemen aan de verkiezingen. Dit soort bedragen doen me inderdaad net hetzelfde besluiten. En van dergelijke zaken word ik kwaad, moedeloos, teleurgesteld, ... Want als ik dan mej. Lijnen hoor vertellen dat ze maar een 'gewoon meisje' uit Noord-Limburg is, dan moet ze dringend eens komen praten met écht gewone mensen, voor wie 30.000 euro nog altijd een afschuwelijk groot bedrag is, want het equivalent van twee volle levensjaren fulltime werken. En dan durven beweren op haar website dat zij er ook zo eentje is 'midden de mensen'. Komaan zeg, get a life, en vooral, get real! Wordt het stilaan niet eens tijd dat er nieuwe wetten komen die duidelijke en realistische limieten opleggen voor wat betreft persoonlijke uitgaven voor verkiezingen. Ik dacht het wel... alleen zal zo'n wet er zeker niet komen als de liberalen erbij zijn, wel?

1 Comments:

At donderdag, 01 november, 2007, Blogger Valerie Matthijs said...

Ik ben het zeker en vast eens met je wetsvoorstel om die bedragen te plafoneren. Het is toch gewoon ridicul.

 

Een reactie posten

<< Home

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page