08 oktober 2007

Im-mobiliteit

Dezer dagen weer doffe ellende op de wegen, want mist en duisternis is ons deel op het onchristelijke uur dat mijn carpoolcollega en ik 's ochtends vertrekken.
Ik heb dan mijn collega's uit het Leuvense nog eens flink op de kast gejaagd door te zeggen dat iedereen die in een straal van 20 kilometer rond Leuven woont, toch veel beter met het openbaar vervoer zou komen. Aiai, als blikken konden doden, dan lag ik nu onder de zoden (WOW, weeral gedicht zonder da'k er zelf erg in had ;-)
Enfin, zo'n dingen gooi ik af en toe eens in de groep, al was het maar om de (toch wel voorspelbare) reacties van mijn medemens te testen.
Wat ik eigenlijk wou zeggen is het volgende: veel van mijn collega's die op pakweg 15 km. van het werk wonen, zouden in principe perfect met de bus of de trein kunnen komen, want met de auto doen ze er zo'n 3 kwartier over (noteer dat dit dus de snelheid van een fietser is eh!) en da's zeker niet rapper dan openbaar vervoer. Tuurlijk ben je dan wel afhankelijk van de dienstregeling, terwijl je auto toch altijd klaarstaat op je allerindividueelste uur dat jíj wil toekomen of vertrekken (ze waren wel zo eerlijk om dat toe te geven).
Maar moest iedereen dat gewoon eens 1 enkel keertje proberen (en liefst allemaal op dezelfde dag dan natuurlijk), 't zou toch volgens mij wel bewijzen dat openbaar vervoer een beter alternatief is, en dan is de autostrade tenminste niet meer zo'n rampzalig overbevolkt gedrocht waar geen mens meer door geraakt, zeker niet zo van die sukkels als wij voor wie het openbaar vervoer geen optie is. Tja, tenzij je een uur of 5 per dag aan woonwerkverkeer wil spenderen. Maar ik zou mijn kindjes toch graag nog anderhalf uurke zien op werkdagen, en zelfs dat is dan niet meer mogelijk.
Ach, ik denk dat we gewoon met z'n allen dat verdomde mobiliteitsprobleem gewoon niet wíllen oplossen... Pfffff...Het ziet er niet goed uit. Iemand nog een jobaanbieding in Noord-Limburg??
Geef maar een gil dan!

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page