01 september 2008

1 kind op 3 bijles? Qué?

Het schooljaar is nog maar krek begonnen en de onheilspellende berichten swingen alweer de pan uit. Niet alleen zijn in Limburg meer bissers dan elders in Vlaanderen, nu blijkt ook nog eens dat 1 op de 3 kinderen bijles moet krijgen om bij te benen! Daar krijg ik dus echt het heen en weer van. Want dat kan de volgende zeer onrustwekkende oorzaken hebben:
- of we leggen de lat veel te hoog voor onze kinderen (met de hakken over de sloot is met andere woorden niet goed genoeg)
- of onze leraren slagen er geen van allen meer in om de verplicht af te handelen leerstof in de hun toegemeten tijd op een bevattelijke manier uit te leggen.
Beide situaties zijn niet gezond voor een onderwijssysteem dat zichzelf respecteert.
Want los van de extra druk die we op de schouders van de jeugd leggen, moeten vele gezinnen zich dus ook nog financieel pijnigen opdat zoon- of dochterlief toch maar 'mee' zou zijn. Dat is een regelrechte schande want dan gaan we straks naar een getrapt systeem waarbij alleen nog de kinderen van rijke families de trein niet zullen missen en de rest vanwege te hoge kosten ergens onderweg moet afhaken. Ik stel me ernstige vragen bij deze gang van zaken, u toch ook hoop ik?

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page