21 december 2008

Mon plat pays

't Is triestig wat er de laatste dagen aan het gebeuren is in ons landje. Werkelijk iedereen is bang voor wat het komende jaar gaat brengen. De ene is al wat realistischer dan de andere, dus de ene geeft nog eens flink gas op koopzondagen als deze, en de andere koopt toch met iets meer omzichtigheid zijn cadeaus.
Maar los van de schabouwelijke toestand waarin onze economie verkeert, kijk ik met stijgende verbazing naar het deplorabele theater in de Wetstraat. Ik heb de afgelopen maanden dikwijls gedacht: "gelukkig sta ik niet in de schoenen van Yves Leterme", want hij heeft zich in een aantal dossiers ferm verslikt, maar hij blijft toch een mens. Iemand die het laatste anderhalf jaar volgens mij nauwelijks zijn bed gezien heeft, die bakken en bakken kritiek over zijn kop kreeg (vaak zeer terecht overigens, maar dan nog) en die nu dus onbetamelijk gedrag vertoont binnen de grenzen van de scheiding der machten.
Nu wil ik altijd proberen om in iedereen toch het beste te zien, en ik heb zelfs momenten van compassie gehad, want een land als België regeren moet een hondsmoeilijke taak zijn, maar wat er nu gebeurt tart toch echt wel elke verbeelding. Ik wíl niet dat er plots geen regering meer is, ik wíl niet dat de begroting straks helemaal op zijn gat valt, en nog veel minder kan ik tolereren dat de zaak Fortis straks helemaal verloren is, door dit beroerde optreden van de huidige regering.
Moeten er dan nieuwe verkiezingen komen: ja, maar als je het mij vraagt nog niet onmiddellijk. Eerst de dringende zaken afwerken, en fatsoenlijk deze keer. En als daarvoor een Dehaene vanonder het stof gehaald moet worden, so be it. LOS HET OP DAAR IN BRUSSEL! Zet nu even alle politieke tegenstellingen terug in de ijskast tot we weer kunnen overgaan tot de orde van de dag. En dat dan de verkiezingskoorts maar in alle hevigheid losbarst. Ik denk dat er nog nooit zoveel op het spel heeft gestaan als wat nu op tafel ligt. Dat gaat hier nog interessant worden. Maar first things first!

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page