29 oktober 2008

Het Congolese conflict zit eigenlijk in je binnenzak

Voor de zoveelste keer op het nieuws: the never ending story van het conflict in Oost-Congo. Je staat erbij en je kijkt ernaar en je denkt: 'tja'...
Maar als dan diezelfde dag er toevallig in huis gediscussieerd wordt over het aanbieden van gsm's aan kinderen van lagere schoolleeftijd, dan denk je: shit, zeg, we zijn er allemaal voor een stukje schuldig aan. Want ondertussen heeft in het Westen elke hond met een hoed op een gsm in zijn bezit, en liefst eentje van het allerlaatste model met de nieuwste technische snufjes. Want, hey, ik wil toch zeker niet onderdoen voor mijn buurman eh. Maar terwijl we met z'n allen ons vorige toestel vervangen door nog maar eens een modernere versie, woedt er in Oost-Congo een smerige, gore oorlog, en die wordt voor een groot deel betaald door de handel in Coltan, een essentieel onderdeel in gsm's. Daarom bij deze een oproep: in godsnaam, als je een gsm hebt en je kunt er de mensen mee bereiken die je wil bereiken, koop dan niet elke vijf voet een nieuw toestel. Want die arme kinderen die als vluchtelingen onderweg zijn in de horror rond Goma, die vluchten voor lui die eens dik met ons lachen om onze verslaving aan technische snufjes allerhande, en dus aan Coltan. Ik zal mijn 2dehands (!) toestel blijven gebruiken tot het in stukken uit mekaar valt!

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page