15 oktober 2008

Hoogdagen voor de geschreven pers

Maar niet omdat ze echt kwaliteitsvolle artikelen brengen. Verre van.
Wat ik deze en vorige week allemaal tegengekomen ben qua 'koppen' om toch maar de mensen te overtuigen om deze of gene krant te kopen, tart elke verbeelding.
Een collega van mij, in bijberoep journalist bij Het Belang v. Limburg zei het zelf: wij leveren wel de artikelen aan, maar de kop wordt er pas op het laatst boven geplaatst, wanneer ze aan het layouten zijn. En dan kiest de eindredacteur vaak 1 zin die 'een beetje' geherfomuleerd is om de spektakelwaarde een beetje op te krikken.
Tja, en dan gebeurt er eigenlijk in ons landje net hetzelfde als er nu al jaren in de States gebeurt: de mensen worden doodsbang gemaakt en geloven op den duur alles wat hen verteld wordt.
Het is zelfs zo erg dat vorige week ergens te lande in een Dexia-kantoor de automaat leeg was (omwille van stakingen en dus geen geldtransport, welteverstaan!) waarop de cliënten met 4 tegelijk begonnen te panikeren: zie je wel, den Dexia is failliet, we zijn onze sollen kwijt.
Jongens toch: een aandelenkoers heeft toch niks te maken met de liquiditeit van een bank, snap dat dan toch eens. Welk gazet gaat dat eens op een simpele manier aan zijn lezers uitleggen? En welke gazet gaat eens een soort deontologische code opzetten waardoor ze de waarheid niet telkens verdraaien ten voordelen van de eigen commerce.
Pff, ik voel het al aan mijn eksterogen: ik ben weer veel te naïef.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page