06 december 2007

De kip met de gouden eieren

Vandaag gelezen in De Morgen: de CM heeft een onderzoek gedaan naar de top zoveel van de duurste geneesmiddelen die ze terugbetalen. 1 zaak valt daarin op, nl. dat sinds een tijdje product X als middel tegen osteoporose niet langer voorgeschreven wordt. Nee, sinds kort vinden de dames en heren huisartsen het nodig om product Y voor te schrijven. Hetzelfde product als X en van dezelfde fabricant, alleen wat vitamine D aan toegevoegd.
Ik hoor u denken: what's the point? Wel, product X is niet langer beschermd door een patent en dus kan men daar nu een goedkopere generische variant van maken. Da's niet zo goed voor de winstcijfers natuurlijk. Dus stuurt de fabricant een batterij medisch vertegenwoordigers op ronde langs de huisarsten om hen te paaien met plezierreisjes, etentjes en wat weet ik allemaal, opdat die artsen toch maar zeker product Y voorschrijven.
2 nadelen voor u en mij: ten eerste teveel van die vertegenwoordigers in de wachtkamers (die natuurljik ook gewoon maar hun job doen, maar ik zie ze niet graag komen als ik met mijn zieke dochter moet wachten tot er 3(!) de revue gepasseerd zijn). Ten tweede (en veel dramatischer): die mooie dure auto's waarmee die heren en dames vertegenwoordigers op ronde gaan, worden betaald door een firma die er niet voor terugdeinst om de Belgische gezondheidsvoorzieningen compleet uit te melken. Alsof onze staat een kip met gouden eieren is. Als we dit soort praktijken niet radicaal aanpakken, dan zitten we straks alleen nog met rotte eieren. En iedereen weet hoe die kunnen stinken!

Labels:

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page