26 december 2008

3,5 miljoen euro...and counting

Sinds jaaaaaren ben ik een echte die hard Stu-Bru fan en dus was het de afgelopen week weer heel veel luisteren naar Music For Life. Een geweldig tof initiatief dat aantoont dat er ook in dit verzuurde kille belgenlandje toch nog lui zijn die het ernstig nemen met de staat waarin deze aardkloot zich bevindt.
Tot zover het goede nieuws...
Wie kan er mij dan alstublieft eens uitleggen waarom we met het 11.11.11-comité zoveel moeite hebben met het aanspreken van de mensen? Waar is de tijd dat jongeren terstond auto's gingen poetsen op de parking van de supermarkt, of dat moeders in actie schoten om cake te bakken die de schoolkinderen konden verkopen? Of er nog een leuk optreden gegeven werd waarvan de opbrengst naar 11.11.11 ging.
Ja, ik weet het, er zijn al zoveel goede doelen, en ja, ik weet het, iedereen heeft het voortdurend druk-druk-druk. Maar waarom schieten er dan nu plots de gekste initiatieven als paddestoelen uit de grond, nu er plots een media-hype ten tonele verschijnt die ervoor zorgt dat de gulle schenker 15 seconden in beeld/op de radio komt. (15 minutes of fame? Warhol, eat your heart out!) Tja, want zoiets is wel sexier dan gewoon een envelopke vullen en afgeven aan die gek die rond 11/11 elk jaar weer en wind trotseert om een paar euro's op te halen.
Gelukkig zijn er de mannen van de KWB en de vrouwen van KAV die elk jaar vol enthousiasme weer veel werk verrichten met de 11.11.11-brunch en die daarnaast ook nog een keer helemaal tot aan het Glazen Huis zijn gegaan om daar ook een cheque af te geven.
Zij hebben in ieder geval begrepen dat media-aandacht alleen niet volstaat om iets te doen, maar dat kleine acties lokaal echt wel het verschil kunnen maken.
Om af te sluiten toch nog een kleine kanttekening bij de aanpak van StuBru: als je dan toch zoveel media-aandacht krijgt, wees dan niet bang om ook eens wat meer te sensibiliseren en de mensen te tonen waarvoor we het doen. Want weten al die gulle schenkers eigenlijk wel waar het écht over gaat. Vrouwen en kinderen op de vlucht is 1, maar er is ook nog zoiets als oorzaak en gevolg, en daar heb ik niet echt veel van gehoord de laatste week. Dus, alles kan beter... misschien zelfs deze blog? Laat het zeker weten als je niet akkoord bent met bovenstaande, maar ik zit daar toch serieus mee in mijn maag. En de kerstdiners waren al zo copieus.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page