04 maart 2009

Leve de crisis

Nee, toch maar even verduidelijken: leve de kortere files op de E314. En als die door de crisis korter geworden zijn, is dat natuurlijk heel erg. Het toont toch maar aan hoe verschrikkelijk rap het allemaal kan gaan.
De laatste weken valt het ons met 3 carpoolers tegelijk op dat de files richting Leuven toch regelmatig voor heel wat minder oponthoud zorgen. En zo kwamen we dus tot de ietwat voorbarige conclusie dat er misschien wel heel veel mensen met lease-wagens plots geen werk meer hebben en dat al die bestuurders dus niet meer de baan op gaan.
Spijtige zaak uiteraard, dat spreekt voor zich. Maar het toont wel een bijzonder heikel punt aan: moesten de bedrijven eens stoppen met zoveel wagens aan hun personeel uit te delen en eens mee in een globaal mobiliteitsplan stappen waar je ook openbaar vervoer in betrekt, het zou toch al een stuk de zaak oplossen.
Want al die auto's waar Athlon, of KBC-Lease, of INGcarlease op staat, die zijn wij eens in het oog beginnen houden. Dat zijn er dus echt wel een massa. En al die mensen hebben echt niet allemaal een 'reizend beroep'. Velen van hen hebben naast het lease-logo ook 1 of ander ICT-logo staan. Kortom, ze rijden met een dure auto tientallen kilometers per dag, om dan ergens achter een bureau te kruipen met een pc die je met enkele aanpassingen even goed thuis kunt gebruiken. Om dan 's avonds rush-rush weeral de file in te duiken en diezelfde kilometers af te leggen.
Waar slaat dat nou eigenlijk op? Sinds ikzelf een hele tijd thuiswerk gedaan heb kan ik maar 1 ding zeggen: het is echt niet nodig om elke dag helemaal naar het werk en terug te rijden. Thuis werk je veel geconcentreerder en je hebt geen stress wegens te veel file en te laat bij de opvang te komen.
Waarom doen we dat dan niet massaal? Wat houdt ons tegen? Ik begrijp sommige keuzes in deze maatschappij echt niet.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page