28 januari 2009

La condition humaine

Vandaag verscheen er plots een bericht op het intranet van ons bedrijf. Een 43-jarige collega bleek plots gestorven te zijn. Nu gebeurt het wel af en toe in een bedrijf van 15.000 mensen dat er ook jongere collega's sterven, maar als je dan hoort dat deze collega er zelf voor gekozen heeft, dan is het even slikken. Komt daarbij dat met de walgelijke media-heisa rond het drama in Dendermonde er weer allerlei onheilspellende berichten dienaangaande verspreid worden. Want het gaat helemaal niet goed met de mentale gezondheid van de gemiddelde Belg. Als we al niet met zelfmoordgedachten zitten vanaf puberleeftijd, dan zitten we wel aan de Prozac, de slaapmiddelen, de uppers of aan de alcohol. Vanmiddag maakte ik me met een collega nog de bedenking dat we stilaan de laatste der Mohikanen zijn, met een levensstijl die dat soort toestanden toch graag ver uit de weg gaat. Waarmee ik geen waarde-oordeel uitspreek over diegenen die wel die weg inslaan, want meestal is daar wel 1 of andere reden voor die je daarvoor doet kiezen. Maar het ís geen oplossing, dat is het tragische aan heel de zaak. Het maakt op termijn de zaken alleen maar erger: de oorzaak wordt op die manier niet opgelost, slechts de gevolgen worden (tijdelijk) draaglijker. En waar ligt dat nou in godsnaam aan? De maatschappij legt mensen zoveel druk op, wordt dan geopperd. En dat is ook zo, je zult het mij niet horen zeggen. Ik ben ook al eens een keertje wegens oververmoeidheid finaal de bocht uitgegaan en moest toen toch wel een tijdje nieuwe energie opdoen. Maar ik heb toen wel een interessante les geleerd: ge kunt allemaal de boom in, als ik in de Aldi winkel en met tweedehandsspullen mijn leven vul, maakt me dat niet ongelukkiger. En sindsdien relativeer ik de boel allemaal een beetje en je m'en fous wat de rest van de wereld daarvan denkt. Heerlijk. Moest iedereen een beetje meer doen. Bon, wat niet wil zeggen dat ik niet nog eens in de patatten val, want 'nee' zeggen heb ik nog niet echt goed geleerd. Dus alles kan beter.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page