01 maart 2009

Toch nog maar eens bloggen...

... want het is alweer een tijd geleden. Dat komt ervan als de agenda steeds voller loopt en je daarbij ook nog een huishouden moet runnen.
Enfin, inspiratie zat na het lezen van het gazetje van het Vlaams Behang. Zoals iedereen hebben ook wij uiteraard een plastic varken van VB gekregen. Volgens mij zijn die dingen gigantisch 'made in China' in 1 of andere sweatshop, maar daar liggen die van VB niet wakker van.
Ik las in hun blad een wel zeer merkwaardige doch interessante stelling. Even duiden: alwaar in het bronsgroen eikenhout, in het Zuiden van onze provincie een probleem qua 'dorpsschooltjes' ontstaat, daar is VB met dé oplossing. Zij pleiten ervoor om toch absoluut in Zuid-Limburg voorrang te geven aan alle dorpsschooltjes, ook al zorgt dat dan voor zeer kleine klasjes. Want de demografische eigenheid van die dorpen werkt steeds kleinere schooltjes in de hand die dreigen te verdwijnen.
Ik vind dat een zeer nobele gedachte: dorpsschooltjes mogen wat mij betreft zeker blijven bestaan, ook al kost dat wat geld, want ze versterken het sociale weefsel.
Maar wat ik niet begrijp is dit: VB is dus door de eigenheid van het zuidelijke deel van onze provincie eigenlijk voor die duurdere dorpsschooltjes. Het mag wat extra geld kosten: solidariteit, weetjewel... Waarom is dan krek dezelfde solidariteit met onze iets zuidelijkere zuiderburen zo ver zoek. Want ook daar is er een bepaalde eigenheid, een demografische evolutie die ervoor zorgt dat dat deel van het land wel wat geld kost en solidariteit vraagt. Hoe kan het dan dat ze daar toch zo verschrikkelijk tegen zijn. Ik begrijp dat niet. Het kan toch niet zijn dat het alleen maar draait om het verschil in taal? Eerlijk gezegd: als ik een échte Truienaar hoor babbelen in zijn plaatselijke dialect, dan versta ik daar amper iets van. Dan heb ik nog rapper een dialoog met een Waal, feitelijk. Dus alles is relatief, niet?
Als het aan mij lag, dan zou ik ervoor zorgen dat we zo enorm overstelpt werden met Franse taallessen en Waalse feiten in het nieuws van 19.00 uur dat niemand nog kon zeggen dat hij die mensen niet begrijpt. Het zou een heel stuk verschil maken in de communautaire dialoog (dju, wat ben ik die woorden spuugzat...) Ik ben geen royalist, maar wel een grote belgicist. Maar alles begin met mekaar te verstaan: praten werkt, zoals ze dat bij ons op 't werk tot vervelens toe zeggen.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page