22 april 2008

Wat bracht de dag vandaag?

Héhé, we hebben zonet een tweede hoorzitting vanuit sp.a Overpelt achter de rug. Het ging opnieuw over de plannen voor Overpelt Fabriek en uiteraard kwamen daar de onaangename kanten van het ruimtelijk structuurplan naar boven. Ontevredenheid alom, en ik kan best begrijpen dat de mensen het daar niet meer zo op de politiek begrepen hebben. Hun woonwijk wordt steeds meer ingesnoerd door de industrie en ze kunnen straks geen kant meer op. Stof dus voor discussie, en ik heb zo het gevoel dat de burgemeester daar nog een flinke kluif aan gaat hebben.
Wat me wel tegen de borst stuit, is dat er daar ontzettend veel mensen tegen de nieuwe sociale woonwijk zijn die daar gaat komen. Meteen geluiden als: "ze steken dat daar weer vol Marokkanen en Turken en binnen de kortste keren is het daar miserie". Pff, daar word ik zo moedeloos van. Men heeft al een oordeel over zijn buurman/vrouw terwijl de huizen nog gebouwd moeten worden. Ik heb daar dan maar op geantwoord dat ze in mijnen hof de laatste jaren een paar honderd Hollanders gestoken hebben, en dat het op zijn zachtst gezegd ook niet altijd op rolletjes loopt qua verstandhouding. Als je weet dat zelfs de kinderen op een gegeven ogenblik niet meer mochten krijten op de openbare weg en dat ik op diezelfde openbare weg op een bepaald moment mijn auto niet zomaar naar eigen goeddunken op een welbepaalde plaats mocht parkeren, tja, dan heb ik liever een Turk als buur. Oh, ja, da's waar, ik heb er al eentje, en hij woont zelfs samen met mij. Haha.
Maar alle gekheid op een stokje: veel begrip voor de situatie van Fabriek als men zich daar weer eens niet begrepen of gehoord voelt. Iets minder begrip voor mensen die al bij voorbaat met een karrevracht vooroordelen zitten. We kunnen toch op zijn minst probéren om een warme samenleving op te bouwen, niet. Een beetje optimisme is toch wel op zijn plaats vind ik, dus wacht eerst eens af wat de sociale woonwijk gaat geven, en dan zien we wel weer.

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page