20 december 2007

Nederlandse taalgrillen

Pff, gisteren meegedaan aan Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. En toch 17 fouten gemaakt. Andere jaren zit het altijd rond de 15 (persoonlijk record is 9), maar dit jaar heb ik me aan een paar heeeeeel stomme dingen laten vangen. Dit zijn de struikelblokken geweest:
- brijige
- Jakob
- Betel
- Genesis
- jacobsladder (moest dus met kleine j)
- boven aan (had ik aan elkaar)
- geolied
- neergevlijd (deze vond ik zelf de schandaligste fout...)
- boven op (had ik ook aan elkaar...)
- wittekool (NOOIT geweten dat dat 1 woord was-
- Schriftlezing (met hoofdletter blijkbaar)
- oudtestamentisch (ik vind een streepje ertussen mooier ;-)
- scène (meende ergens gehoord te hebben dat dat zonder accent moet tegenwoordig, maar mis dus!)
- Bijbels (ook weer die verdomde hoofdletter)
- jongs af aan (helaas 3 losse woorden)
- gedweeë (ook ik heb een trauma van trema's)
- Godsgezanten (tja, weeral die hoofdletter, had beter moeten opletten in godsdienst zeker, maar ja, da's moeilijk als je zedenleer gedaan hebt...)

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page