20 januari 2008

Over dollars en het gebrek eraan

Dezer dagen is 't op het nieuws niets anders dan economische berichten. Want wat blijkt: (alweer) die verdomde Amerikanen hebben het aangedurfd om het laatste decennium zodanig veel op krediet te leven, en de banken speelden daar gretig op in, dat het systeem daar zo'n beetje helemaal in elkaar stort nu de economie begint te sputteren.
Helaas hebben ook Europese banken geïnvesteerd in de US-banken die nu str*nt aan de knikker hebben, en dus zouden wij ook wel eens de pineut kunnen zijn.
Dus in periodes als deze waarin ik echt gruw van de impact die de Amerikaans economie heeft op de rest van de wereld (jawel, ook uw en mijn portemonnee) zou ik wensen dat ze daar aan de andere kant van de oceaan allemaal mogen struikelen over hun 150 dollar-Nikes terwijl ze zichzelf suf lebberen aan de Coca-Cola en met hun dik gat in hun ziekenhuizen belanden die alleen nog aan de happy few volledige gezondheidszorg toedienen. Ik begrijp niet hoe het allemaal kan, dat je zomaar door en door jezelf in de schulden mag steken en dat banken in de US dat allemaal bekostigen zonder de risico's in acht te nemen. Ik vind het gewoon crimineel dat the States daar zo laks in zijn en dus hun hele ecomisch systeem naar de geeveedee laten gaan. Want als daar 1 blokje in het dominospel omvalt, moet heel de wereldeconomie eraan geloven. Ik kan dat alleen maar bekijken als het failliet van het kapitalistisch systeem. Hoog tijd dat ze daar in Europa trouwens ook eens wat meer aandacht aan geven en tegen de mensen zeggen: wat ge niet kunt kopen, dat laat ge staan in de winkel. Punt uit! Ik doe dat al jaaaaaaaren zo en ik laat me niet vangen door allerlei kredietformules die ervoor zorgen dat je toch écht wel het laatste nieuwe model gsm, laptop, gps, flatscreen of weetikveel hebt. En ik zoek keiveel zaken op de tweedehandsmarkt, want daar valt ook veel te besparen.
Mijne werkgever gaat het niet graag horen, want die zijn ook blij als er iemand een debetkaart met revolvingkrediet verkocht krijgt. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat een leuke evolutie vind. Dan liever iets minder winst en de arme beïnvloedbare sukkels behoeden tegen allerlei gretige consumptie-aanvallen. Achteraf zit uiteindelijk de hele maatschappij met de gebakken peren.
Nu maar hopen dat ik morgen mijne C4 niet krijg...

Skype Me™! Web Counter
Add to Technorati Favorites
Locations of visitors to this page